Tervehdys kaikille.

Liikuntamestan sivuille (www.liikuntamesta.fi) on ilmestynyt uusi ylävalikko Peten Porinat, näillä sivuilla Liikuntamestan kauppias kirjoittelee liikunnasta ja liikuntaan liittyvistä asioista ja ilmiöistä, tarinat saattavat sisältää huumoria ja itseironiaa (+kirjoitusvirheitä) eli älkää ottako näitä liian vakavasti, suututteko jos aloitan?

Peten Porinat 6.2.2018

Olympialaiset, Peten kisaveikkaukset

Meidän kaikkien penkkiurheilijoiden talven kohokohta on kohta käsillä. Talviolympialaiset alkavat kohta ja Suomalaisittain jännitettävää riittää lähes joka päivälle seuraavan kolmen viikon ajaksi.

Parhaat pelaajathan ovat yleensä katsomossa ja minäkin uskaltaudun veikkaamaan Suomalaisten menestystä.

Veikkaan, että Suomalaisten mitalisaalis maastohiihdossa on neljä mitalia (1kulta-1hopea-2pronssia). Mitaleille yltävät naiset pariviestissä ja Krista Pärmäkoski ottaa mitalin naisten kolmeltakympiltä. Miehistä mitalin ottavat Matti Heikkinen miesten 15:km luistelukisasta ja Iivo Niskanen takoo kultaa perinteisen tyylin viideltäkympiltä. Lähelle mitalia yltävät myös molemmat viestijoukkueet sekä Ristomatti Hakola Sprintissä. Kerttu Niskanen lappaa tasaisen sarjan sijoille 5-9 ainakin kolmella matkalla, mutta voi olla että mitalia ei tule.

Muissa lajeissa ampumahiihdossa Kaisa Mäkäräinen ottaa kaksi mitalia, pikamatka ja takaa-ajo sekä jääkiekossa tulee sekä naisille että miehille mitali. Lisäksi yhdistetyn miehet venyvät joukkuekilpailussa pronssille. Tietenkin myös yksi yllätysmitali tulee eli sen ottaa Mika Poutala pikaluistelussa, Hakola miesten sprintissä tai sitten miesten/naisten viestijoukkue maastohiihdossa (ei ehkä yllätys, mutta ei minulla varmana).

Suomen kokonaismitalimäärä on siis kymmenen, joista ainakin yksi on kultainen. Saa veikata+ kommentoida, mutta mieluiten ennen kisojen alkua, jälkikäteenhän näitä on aina helppo arvata.

Olympialaisissa käydään myös välinevalmistajien omaa kilpailua. Maastohiihdon suksien puolella Lahden MM-hiihdoissa Fischerin suksilla hiihtävät ottivat 63,33% kaikista mitaleista. Olympialaisissa veikkaan, että Fischerin hiihtäjät kahmivat 68% kaikista maastohiihtomitaleista ja vain neljä merkkiä saa mitaleja (Fischer,Rossignol.Madhus,Salomon).

Näillä mietteillä katsomaan kisoja ja toivotaan että monet mitalikahvit saa keittää kun Suomipoika tai Suomityttö ottaa mitalin.

 

 

Penkkiurheilu terveisin Petri 

 

Peten Porinat 31.12.2017

Vuosi vaihtuu, katse eteenpäin ja taaksepäin myös liikunnan saralla !

Vuoden vaihtuessa on hyvä tehdä taas yhteenvetoa menneestä vuodesta. Oma liikunnallinen määrätavoitteeni oli ja on tunti päivässä liikuntaa eli 365h/vuosi liikuntaa. Vuoden 2017 oma päiväkirjani näyttää lukemaa 330h liikuntaa. Hieman jäätiin tavoitteesta, mutta kuntoilijalle tuo määrä on riittävän lähellä tavoitetta.

Mietiskelin tässä hiihtolenkillä kuntourheilijan ja kilpaurheilijan välistä eroa eli missä raja menee kuka on kuntourheilija ja kuka kilpaurheilija. Ajattelin asiaa siten, että kuntourheilija tähtää ensisijaisesti liikunnalla parantamaan omaa hyvinvointiaan ja kilpaurheilija taas tähtää harjoittelulla kilpailutulosten parantamiseen. Harjoitustilanteessa mielestäni ero tulisi näkyä siten, että kuntourheilija voi vaikka kesken lenkin vastailla puhelimeen ja harjoitus ei mene pilalle, saattaa jopa harjoitusvaikutus parantua kun lenkille tulee puhelun mittainen tauko. Jos kilpaurheilija vastailee kesken harjoituksen puhelimeen, hän on mielestäni kuntourheilija.

Kaikkien meidän voisi olla hyvä laittaa omat harjoitukset ylös kalenteriin, kilpaurheilijat kutsuvat tuota kapistusta myös harjoituspäiväkirjaksi. Kun merkitsee liikunnat, on mukava välillä laskeskella kilometrejä ja tunteja mitä tulee liikuttua ja myös joskus on mukava kirjoitella päiväkirjaan tuntemuksia lenkiltä tyyliin: ”olipa mono tänään syönniltään” tai ”kun ei kulje niin ei kulje” J.

Tuo päiväkirja antaa myös mahdollisuuden tehdä hieman jo suunnitelmia tulevaisuuteen. Monesti kuulen henkilöiltä, joilla liikunta ei ole aivan ”ykkösasia” selityksiä liikkumattomuuteen, tyyliin ei kai nyt kukaan lomalla liiku, nythän on juhannus tai minulla on ollut todella kiirettä. Roppahan ei tiedä onko juhannusaatto, jouluaatto tai syntymäpäivä eli kyllä se harjoitus tarttuu elimistöön myös juhannuksena, tarttuuhan se muinakin päivinä. Omalta kohdaltani päiväkirjani näyttää seuraavia merkintöjä vuoden 2017 juhlapäiviltä: juhannusaatto juoksu 13km sis 5x1km vedot, vauhti 4.00 – 3.22min, palautus 4min hiekkatiellä, syntymäpäivänäni juoksu 10km, 49min pururata ja jouluaatto hiihto 21km 1h15min ja 31.12. hiihto 30km, 1h55min. Eli ei mitään ihmeellisiä lenkkejä noinakaan päivinä, mutta pientä liikuntaa kuitenkin.

Laitetaanpa hieman painetta itselleni eli vuoden 2018 liikunnalliset tavoitteeni ovat seuraavat: Liikuntaa vuoden 2018 aikana 365 tuntia. Talven 2018 aikana 100km hiihtolenkki joku kaunis talvipäivä, 150km pyörälenkki joku kaunis kesäpäivä, radalla juosten 1km alle 3min sekä cooperin testi 12min radalla tulos yli 3500m. Kun asettaa hieman tavoitteita, niin myös samalla sitouttaa itsensä liikkumaan.

Toivotan kaikille oikein hyvää ja liikunnallista vuotta 2018! 

Liikunnallisin terveisin ex-kilpaurheilija, nykyinen kuntourheilija Petri 


Peten Porinat 4.11.2017

Aikakapeikko, miten aikaa liikuntaan?

Tapaan päivittäin paljon aikuisia ihmisiä, jotka tuskailevat aikapulan tai ajankäytön kanssa. Samalle päivälle pitäisi saada liian monta asiaa sovitettua, monilla ainakin seuraavat asiat: työ/opiskelu, perhe, kaverit, liikunta, kodin kotityöt, kaupassa käynti, ruuan laitto, kulttuuri, tv:n katselu, sosiaaliseen maailmaan osallistuminen.

Näiden yhteensovittamisessa on varmasti meillä kaikilla välillä haasteita. Tälle on olemassa hieno yksiselitteinen sanontakin aikakapeikko. Itse ainakin käytän tuota sanahirviötä aikakapeikko selityksenä niihin asioihin mihin aika ei tunnu riittävän.

Monilla aikuisilla ihmisillä, jotka elävät ns. ruuhkavuosia tuo aikakapeikko on aika yleinen ilmiö lähes päivittäin ja valitettavasti monet ovat arvottaneet ajankäyttönsä siten, että kun elämässä on paljon asioita liikunnalliset asiat jäävät pois tai vähenevät huomattavasti.

Itse kuulun myös tähän ihmiskategoriaan, joilla aikakapeikkoa ilmenee säännöllisesti ja tässä minun ratkaisumalli miten olen pyrkinyt ratkaisemaan aikakapeikkoa omalta osaltani siten, että liikunnalle jäisi aikaa lähes päivittäin.

Oma liikunnallinen ideologiani perustuu siihen, että kun lopetin tavoitteellisen kilpa-urheilun noin kymmenen vuotta sitten, haluan edelleen olla hyvässä fyysisessä kunnossa ja en ole ainakaan vielä löytänyt mitään parempaa tunnetta kuin urheilusuorituksen jälkeinen vireystila. Tosin omalla kohdallani täytyy todeta, että voihan siihen vaikuttaa sekin, että en ole oikein sitä muualta etsinytkään. Lopetettuani kilpa-urheilun asetin liikunnallisen määrätavoitteen, keskimäärin tunti päivässä liikuntaa eli 365h/vuosi. Pidän edelleen kirjaa kalenterissani miten tulee päivittäin liikuttua ja viimeisten vuosien liikuntamäärät ovat olleet vuositasolla 340 – 380h/vuosi eli tavoitteeksi asettamani tunti päivässä liikuntaa on toteutunut.

Itse olen ratkaissut muutamilla kaikkien kopioitavissa olevilla ratkaisumalleilla aikakapeikkoa siten, että liikuntaan on riittänyt aikaa ja mahdollisuuksia.

Lajivalinnat: itse suosin monipuolisesti kaikkea liikuntaa ja se mahdollistaa sen, että lähes kaikissa olosuhteissa jonkin liikuntalajin harrastaminen onnistuu erinomaisesti. Tähän voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla, esim. valitsemalla työ/lomamatkoille majoituksen mistä löytyy kuntosali tai uima-allas tai valitsemalla majoituksen siten, että lenkkeilymaastot sijaitsevat lähellä. Oma ohjeeni kaikille kuntoliikkujille on, että pitää harrastaa niitä lajeja mistä pitää, kuitenkin välillä kannattaa kokeilla oman mukavuusalueen ulkopuolellakin olevia lajeja ja silloin voi tulla myös mukavia uusia suosikkilajeja omaan liikuntalajikarttaan.

Liikuntavälineet: Pari omakohtaista välineasiaa, millä meidän perheessä on saatu aikakapeikkoa purettua liikunnan hyväksi. Hankimme noin vuosi sitten olohuoneeseemme spinningpyörän. Pyöräily tällä sisäpyörällä onnistuu mainiosti tv:n katselun lomassa ja monesti perheestämme joku polkee pyörää siten, että sitä ei varmasti ole etukäteen suunniteltu eli väline kutsuu luokseen kun se kerran on siinä lähellä. Laskin, että tätä sisäpyöräilyä on tullut meidän nelihenkisessä perheessä vuoden aikana keskimäärin 30min/henkilö/viikko eli perheemme vuositasolla lisäämä liikunta tällä välineellä on noin 100 tuntia (25h/henkilö) ja tässä tämä on lähes kaikki tosiaan lisättyä liikuntaa eli se ei ole muusta liikunnasta pois, kun toteuttaminen on niin helppoa ja aikatehokasta.

Toinen välineasia mikä on helpottanut meidän perheemme aikatehokasta liikuntaa on Skini eli pitokarvasukset. Skinisukset mahdollistavat perinteisen tyylin hiihdon ilman pitovoitelua. Sukset toimivat hienosti lähes kaikilla keleillä ja ovat aina heti hiihtovalmiina. Aikaisemmin ennen Skini-suksien tuloa hiihtolenkin valmisteluun meni paljon aikaa, säätilan katsominen, lumen rakenteen miettiminen, pitovoidepurkkien arpominen, voitelu ja sitten vielä hiihtolenkin jälkeen suksien puhdistus ja sama lähes joka kerta ainakin Etelä-Suomen leudoilla keleillä. Nyt Skinit suoraan ladulle ja sukset ovat koko ajan käyttövalmiina. Joskus suksiin pitää laittaa Skinikarvan puhdistus/hoitoaineita, mutta tämä hoituu parissa minuutissa ja silloin tällöin sukset pitää luistovoidella, mutta tämän voi ulkoistaa alan ammattilaisille. Ainakin meidän perheen hiihtoharrastus nimenomaan perinteisellä tyylillä on lisääntynyt huomattavasti aikaa säästävien Skini-suksien ansiosta. Ja mikä parasta Skini-suksilla hiihtäminen on erittäin nautinnollista, lähes aina täydellinen pito sekä hyvä luisto! Tässä siis väline henkilöille, jotka pitävät hiihtämisestä enemmän kuin suksien voitelusta.

Ammattilaisten apu: Olen tälläkin viikolla kuullut kahdenlaista kantaa yrittäjiltä, toiset yrittäjät ovat sitä mieltä, että kaikki kannattaa tehdä itse ja toiset yrittäjät sitä mieltä, että mitään ei kannata tehdä itse. Itse olen yrittäjyydessä ja ajankäytössäni noiden puolivälissä eli ne asiat mistä pitää ja missä on hyvä kannattaa tehdä itse ja jossain asioissa taas kannattaa ehdottomasti tukeutua oman alansa ammattilaisiin.

Yksinkertainen esimerkki liikunnan ulkopuolelta on parturissa käynti. Ainakin miehillä se vie aikaa vain noin puoli tuntia ja ammattitaitoinen parturi tekee hyvän näköistä jälkeä huippuvälineillä ja saattaa tarjota kahvit vielä siinä parturoinnin lomassa, tästä ainakin itse olen valmis maksamaan korvauksen parturille.

Parturissa käynnissä ja suksien voiteluttamisessa ammattilaisella on samoja piirteitä. Pienehköllä korvauksella säästyy aikaa, ei tarvitse siivota, ei tarvitse hankki voiteluvälineitä ja tulee huippujälkeä + Liikuntamestassa saattaa vielä samalla joutua kuulemaan puhetta liikunnasta ja liikuntavälineistä.

Samoin liikunnan ammattilaisten apuja kannattaa käyttää myös liikuntalajien ohjauksessa ja valmennuksessa. Monesti lajin huippuammattilainen pystyy antamaan myös tavallisille kuntoilijoille paljon iloa liikuntalajin tekniikoiden ja fyysisen harjoittelun kehittämiseen. Me Liikuntamestassa pyrimme auttamaan hiihdon tekniikkahaasteissa talven mittaan toteutettavilla hiihdon tekniikkaopetuksilla.

Omat arvot: Jokainen käyttää aikaa omien arvojensa mukaisesti, toivottavasti myös liikunnalle jää kaikilla aikaa.

Miettikääpä annatteko tänä talvena hiihdolle mahdollisuuden tulla teidän elämäänne, niin me Liikuntamestassa mielellämme tarjoamme teille apua, jotta välineiden puolesta hiihtoharrastus onnistuu ja yritetään yhdessä tehdä se vielä aikatehokkaasti.

Nyt on kyllä lähdettävä lenkille, muuten tulee tälle päivälle aikakapeikkoa.

Liikunnallisin terveisin Petri 


Peten Porinat 20.10.2017

Enemmän kuin urheiluopisto: Hyvinkään kaupunki

Monesti tulee nykyisin seurattua kavereiden ja tuttujen elämää puhelimen sosiaalisen medianpäivityksistä. Useasti kirjoituksien (myös omani) tapahtumat liittyvät lomailuun ja matkusteluun.

Olen viettänyt paljon aikaa kilpaurheiluaikanani urheiluopistoilla kotimaassa ja ulkomailla.  Samoin myös nykyisin tulee käytyä kuntoilemassa muutamia kertoja vuodessa urheiluopistoilla. Kuitenkin nämä urheiluopistoilla tai matkoilla vietetyt päivät ovat minulla ja varmasti suurimmalla osalla murto-osa siitä mitä tulee vietettyä kotikaupungissa.

Minun kotikaupunkini on ollut noin kahdenkymmenen vuoden ajan Hyvinkää. Mielestäni Hyvinkään liikunta- ja urheilupaikat kestävät vertailun erittäin hyvin korkean tason urheiluopiston kanssa.

Tein hieman listausta urheilulajeista, mitä minä olen tänä kesä harrastanut Hyvinkäällä, tässä satunnaisessa järjestyksessä lajit: Maantiepyöräily, maastopyöräily, juoksu, sauvakävely, kuntosali, kahvakuula, frisbeegolf, suunnistus, uinti, rullahiihto, yleisurheilu, koripallo, jalkapallo, pesäpallo, sulkapallo, tennis, porrasjuoksu, voimaharjoitus ulkotelineillä, vaellus.

Kesällä Hyvinkäällä harrastamieni urheilulajien lista on noin kaksikymmentä lajia ja mikä parasta näihin kaikkiin löytyy erinomaiset mahdollisuudet Hyvinkäältä. Useimpiin lajeihin suorituspaikat ovat ilmaiset tai erittäin edulliset, suorituspaikat ovat hyvässä kunnossa ja tarvittaessa lajeihin löytyy ohjaus-/valmennustoimintaa harrastelijasta kilpaurheilijaan asti. Hyvinkäältä löytyy myös erinomaiset vaellus- ja ulkoilureitit sekä luontopolut, mitkä mahdollistavat liikunnan ja monimuotoisen luonnon havainnoinnin samanaikaisesti.

Nämä kaikki edellä mainitut suorituspaikat yleensä löytyvät myös urheiluopistoilta, mutta yksi asia mikä tekee Hyvinkään kaupungista vielä monipuolisemman kuin urheiluopistoista. Se asia on penkkiurheilu. Itse olen käynyt Hyvinkäällä katsomassa viimeisen vuoden aikana ainakin seuraavien lajien kilpailuja: Yleisurheilu, polkujuoksu, frisbeegolf, tennis, uinti, jalkapallo, pesäpallo, maastopyöräily, suunnistus, koripallo, jääkiekko, ringette, hiihto, alppihiihto. Voin rehellisesti ja aidosti todeta, että urheilu on parasta paikan päällä!

Hyvät liikunnan ystävät nautitaan liikunnasta ja penkkiurheilusta, mieluiten molemmista, kotikaupungeissamme. Meillä Hyvinkäällä ainakin tähän tarjoutuu loistavat mahdollisuudet, kiitos Hyvinkään kaupungille ja kaikille liikuntapalveluita tarjoaville yrityksille sekä liikunnan parissa toimiville ammattilaisille ja vapaaehtoisille ohjaajille!

Liikunnallisin terveisin Petri!